Namazlarda Sürelerin Okunuş Sırası - Printable Version +- Aynel-Yakin Board (https://aynel-yakin.com) +-- Forum: DİNİ İSLAMİ BİLGİLER (https://aynel-yakin.com/forumdisplay.php?fid=8) +--- Forum: iSLAMi BiLGiLER (https://aynel-yakin.com/forumdisplay.php?fid=187) +---- Forum: Dini Genel Bilgiler (https://aynel-yakin.com/forumdisplay.php?fid=204) +---- Thread: Namazlarda Sürelerin Okunuş Sırası (/showthread.php?tid=4217) |
Namazlarda Sürelerin Okunuş Sırası - RasitTunca - 11-08-2018 Namazlarda Sürelerin Okunuş Sırası - Namaz surelerini hangi sırayla okumalıyız? - Sırasız okumak mekruh mu? Namazlarımızda hepimizin bildiği gibi Kur’an-ı Kerim’den bir kaç ayeti kerime yada süre okumak namazın içindeki farzlarından birisidir. Kıraat da denilen bu bölümde namazımızda fatiha süresinden sonra zammı süre okumak farzdır. Bir çoğumuz Kur’an-ı Kerim’de belli başlı bir kaç süre biliyoruz. Peki ama bildiğimiz bu sürelerin namalarımızda okumamız için bir sıralaması olduğunu biliyormuydunuz? Hangi süre hangi sıralamada okunu? Bu sıralamanın önemi nedir? Bilmeyenlerimiz için namazlarda sürelerin okunuş sırası konusuna ışık tutuyoruz. Bir çoğumuz namaz süreleri olarak yaklaşık 10 adet namaz süreleri diye bildiğimiz Kur’an-ı Kerim’den kısa süreler biliyoruz. Bunları herkes o an ki ruh yapısına göre ya da o an aklına gelen ilk süreyi okuyor. Bazen biinci rekatta okuduğu süre sonundu rekatta okuduğu süreden sonra geliyor, ama bunun farkında değil. Peki ama bu sıralamayı belirleyen etkenler neler? Kur’an- ı Kerim’de birinci süre olan fatiha süresinden son süre olan nas süresine kadar bir sıralama vardır. Bu sıralamada bildiğimiz 10 adet namaz süresine göre sıralaması şu şekildedir. Fil süresi Kureyş süresi Maun süresi Kevser süresi Kafirun Süresi Nasr Süresi Tebbbet Süresi İhlas Süresi Felak Süresi Nas Süresi İkinci rekatta okunan sürenin ilk rekatta okunan süreden hep sonrasında olması gerekmektedir. Yani ilk rekatta okunan süre maun süresi ise ikinci rekakta okunan süre fil süresi ya da kureyş süresi olamaz. Bu kurala uymamak mekruh kabul edilmektedir. Namazlarda sürelerin okunuş sırası için belirlenen kuralları şu şekilde özetleyebiliriz. 1- Birinci rekatta okunan süre, ikinci sürede okunan süreden önce gelmelidir. Yani ilk rekatta okunan süreden sonra hiç süre atlamadan sırasıyla okunmalıdır. 2- Eğer ilk rekatta okunun sürenin bir sonrasındaki süreyi bilmiyorsanız sadece bir süre atlayarak okunamaz. Bu şekilde eğer bir sonraki süreyi bilmiyorsak bir adet süre atlanmamalı 2 yada 3 adet süre atlanarak okunmalıdır. 3- Birinci rekatta okunan süre ikinci rekkatta okunan süreden 2 ayetten daha kısa olmalıdır.Örnek verecek olursak fil süresi 5 ayetten oluşurken maun süresi 7 ayetten oluşmaktadır. 4- Okuma sıralaması yukarıdaki sıralamada yukarıdan aşağıya doğru yapılmalıdır. Yani fil süresinden başlayıp nas süresine doğru gidilmelidir. Bu nedenle nas süersinden sonra hiçbir süre okunamaz. Yukarıdaki kural uymamız için bu süreleri ezbere bilmeliyiz. Sizlerde bu sıralamalara uymak istiyorsanız sitemizde bulunan namaz süreleri ni ezberlemeye özen gösteriniz. Bu bağlamda şu şekilde bir tablo yapmak doğru olacaktır. 1.Rekat fil süresi okunabilir. 2. rekatta Kureyş okunur(Kesinlikle maun süresi okunamaz.) 3. Rekatta maun süresi okunabilir(Kesinlikle Kevser süresi okunamaz). 4. Rekatta Kevser süresi okunabilir.(Kesinlikle Kafirun süresi okunamaz. Değerli mümin kardeşlerim hayatımızı mümince yaşamak için bizler islamın şartlarından olan namazlarımızı düzgün bir şeklide kılmalıyız. Bu sebeple namazlarda sürelerin okunuş sırası çok önemlidir. --------------------- Namazda, Kur'ân'da düzenlendiği gibi sûrelerin tertibine uymak sünnettir. Bunun müstehab olduğunu söyliyenler de var. O halde birincilere göre, birinci rek'atte okuduğu sûreden önce geleni ikinci rek'atte okumak mekruhtur. Âyetler arasındaki tertibe böylece riâyet gerekir. Bir rek'atte birkaç âyet okurken, sıra ve tertibi atlamak, yani bir âyet okuduktan sonra bir ya da birkaç âyet atlı(Zeker) başka bir âyet okursa, bunda kerahet var diyenler olduğu gibi, bir beis yoktur, diyenler de var. Hüküm, tamamen sûreler hakkındaki gibidir. (El-Muhit / Serahsi - Fetâvâ-yi Hindiyye.) Bütün bu söylenenler farz namazlarla ilgilidir. Sünnet ve nafile namazlarda ise belirtilen tertibe riâyete gerek yoktur. Nasıl kolayına gelirse öyle okur. Ancak farz namazdan belirtilen tertibe riâyet unutulur veya dil öylece kayıp takdim ve te'hir şeklinde kıraate başlarsa, bunu değiştirmesine gerek yoktur, başladığı gibi devam edip bitirir ve bundan dolayı yanılma secdesi de gerekmez. Çünkü böyle yapmakla sadece bir müstehab ya da sünnet terkedilmiş sayılır. (Ez-Zahîre / Taceddin.) Al-i İmrân sûresini okumak isterken dili Bakara sûresine kayıp bir ya da iki âyet okudukan sonra bunu değiştirmek isterse kerahet işlemiş olur. Hattâ bir iki kelime okuduktan sonra bile değiştirmenin mekruh olduğu görüşü ağırlık kazanmıştır. Fetva buna göredir. Açıklamalar da buna göre yapılacaktır. Kıraati bitirdikten sonra rükû'a gitmek isterken, henüz eğilmeden birkaç âyet daha okumak isterse, bunda bir beis yoktur. Ama eğildikten sonra dönüp ilave okuması mekruhtur.( Fetâvâ-yi Hindiyye - EI-Hulasa.) Namazda bir rek'atte sadece Fâtiha'yı veya hem onu hem de bir ya da iki âyeti okumakla yetinirse, kerahet işlemiş olur. Ne var ki zammı sûrenin kasden terkedilmesi, vacibi terk olduğundan namazın iadesi gerekir. Unutularak terkedilirse, yanılma secdesi yapılır. (El-Muhit / Radıyüddin Serahsî.) Nitekim bu konuda yapılan sahih rivayette, Ebû Katade diyor ki: «Resûlillah (asm) Efendimiz öğle ikindi ve sabah namazlarında ilk iki rek'atte hem Fâtiha'yı, hem birer sûre okurdu. Öğle, ikindi ve yatsıda son iki rek'atte sadece Fâtiha'yı okumakla yetinirdi. Çoğu kez okuduğu sûreleri işitebiliyorduk. Birinci rek'atte kıraati ikinciye nisbeten uzun tutardı.» (Buharı - Müslim - Ebû Dâvud - Fıkhü's-Sünne) Namazların Fatiha sûresinden sonra, bir miktar daha Kur'an okunması gereken rekatlarında tam bir sûre okunması daha faziletlidir. Bununla beraber bir sûrenin bir kısmı bir rekatta, diğer kısmı da öteki rekatta okunabilir, bunda kerahet yoktur. Namazın bir rekatinde bir sûrenin sonunu, diğer rekatinde de başka bir sûrenin sonunu okumak, sahih olan görüşe göre mekruh değildir. Namazın bir rekatinde bir sûrenin başından veya ortasından, diğer rekatinde de başka bir sûrenin başından veya sonundan okumakta veya kısa bir sûre okumakta kerahet yoktur. Fakat iyisi, bir zaruret olmadıkça böyle okumamaktır. Namazın bir rekatında bir sûre, diğer rekatında da arada iki veya daha ziyade bulunmak üzere aşağıya doğru başka bir sûre okunması mekruh değildir. Fakat arada bir sûrenin bulunması mekruhtur. Ancak terk edilen bu sûre, önce okunan sûreden en az üç âyet miktarı uzun bulunuyorsa mekruh olmaz. Namazda bir sûrenin bir âyetinden arada en az iki âyet bulunmak üzere diğer âyetine geçmek mekruh değildir. Fakat iyisi, bir zaruret olmadıkça geçmemektir. Bir rekatta iki sûreyi toplayarak okumakta kerahet yoktur. Ancak arada bir veya birkaç sûre bırakılmış olursa mekruh olur. Bununla beraber farz namazlarda böyle iki sûrenin bir rekatta toplanmaması daha iyidir. Zaruret olmadıkça, bir rekatta bir âyetten diğer âyete geçmek mekruhtur. Aralarında üç âyet dahi bulunsa böyledir. Eğer yanılarak böyle bir geçiş yapılmış olur da sonra hatırlanırsa, bu âyetler sıraları üzere yeniden okunur. Bir namazda bir âyet-i kerime tekrarlansa veya bir sûre bir rekatta iki defa okunsa veya bir sûre iki rekatta da okunsa bakılır: Eğer yalnız başına kılınan bu namaz bir nafile namaz ise mekruh olmaz. Fakat farz namaz ise, unutmak veya başka bir sûre bilmemek gibi bir özür bulunmadıkça mekruh olur. Birinci rekatta "Nas" sûresi okunsa, ikinci rekatta da bu sûrenin okunması uygun olur. Çünkü tekrar etmek, geriye dönüp okumaktan daha iyidir. Ancak hatim ile namaz kılan bir kimse, birinci rekatta "Muavvizeteyn" surelerini okumuş ise, ikinci rekatta Fatiha'dan sonra Bakara sûresinden bir miktar okur. İkinci rekatta, birinci rekatta okunan sûrenin üstündeki sûreyi okumak mekruhtur. Kasden yapılmazsa mekruh olmaz. Bununla beraber okunmaya başlanmış ise terk edilmemelidir. Bunun nafile namazlarda mekruh olmayacağını söyleyenler de vardır. Farz namazlarla nafile namazlarda, ikinci rekatları birinci rekatlardan uzun yapmak mekruhtur. Fakat nafilelerde üçüncü rekatları birinci ve ikinci rekatlardan uzun tutmakta kerahet yoktur. Çünkü nafilelerde her iki rekat müstakil bir namaz sayılır. Namazda sünnet miktarı Kur'an okunduktan sonra, insanda bir tutukluk (ve şaşırma) olursa, hemen rükua gitmeli, başka bir âyete veya sûreye geçmemelidir. Fakat henüz sünnet miktarı okumamışsa, başka bir yere geçmesinde kerahet olmaz. Kur'an-ı Kerim, farz namazlarda yavaşça ve harfleri belirterek okunmalı. Teravih namazlarında ise, yavaş ve sür'atli okuyuş arasında bir kıraat yapmalıdır. Diğer gece namazlarında sür'atle okunabilir. Fakat mana anlaşılabilecek şekilde olmalı ve tecvid hatası bulunmamalıdır. --------------------- Namazda sureler sırasına göre okunmadığı zaman sehiv secdesi gerekmez. İkinci rek'atta, ilk rek'atta okuduğu sûre ve âyetin üstündeki sûre ve âyeti okumak namazı bozmaz, ancak mekruhtur. Aynı şekilde birinci ve ikinci rek'atta okuduğu iki sûre arasını, sadece bir sûre ile ayırmak da mekruhtur. Meselâ birinci rek'atta Fîl sûresini, ikinci rek'atte de Mâûn sûresini okumak gibi. Arada Îlâf sûresi atlanmıştır. Kerahetten kurtulmak için, arada en az iki sûre bırakmalıdır. Namazların Fatiha sûresinden sonra, bir mikdar daha Kur'ân okunması gereken rekâtlarında tam bir sûre okunması daha faziletlidir. Bununla beraber bir sûrenin bir kısmı bir rekâtta, diğer kısmı da öteki rekâtta okunabilir, bunda kerahet yoktur. Namazın bir rekâtinde bir sûrenin sonunu, diğer rekâtinde de başka bir sûrenin sonunu okumak, sahih olan görüşe göre mekruh değildir. Namazın bir rekâtinde bir sûrenin başından veya ortasından, diğer rekâtinde de başka bir sûrenin başından veya sonundan okumakta veya kısa bir sûre okumakta kerahet yoktur. Fakat iyisi, bir zaruret olmadıkça böyle okumamaktır. Namazın bir rekâtında bir sûre, diğer rekâtında da arada iki veya daha ziyade bulunmak üzere aşağıya doğru başka bir sûre okunması mekruh değildir. Fakat arada bir sûrenin bulunması mekruhtur. Ancak terk edilen bu sûre, önce okunan sûreden en az üç âyet mikdarı uzun bulunuyorsa mekruh olmaz. Namazda bir sûrenin bir âyetinden arada en az iki âyet bulunmak üzere diğer âyetine geçmek mekruh değildir. Fakat iyisi, bir zaruret olmadıkça geçmemektir. Bir rekâtta iki sûreyi toplayarak okumakda kerahet yoktur. Ancak arada bir veya birkaç sûre bırakılmış olursa mekruh olur. Bununla beraber farz namazlarda böyle iki sûrenin bir rekâtta toplanmaması daha iyidir. Zaruret olmadıkça, bir rekâtta bir âyetten diğer âyete geçmek mekruhtur. Aralarında üç âyet dahi bulunsa böyledir. Eğer yanılarak böyle bir geçiş yapılmış olur da sonra hatırlanırsa, bu âyetler sıraları üzere yeniden okunur. Namazda Kur'ân okunurken bir âyet yerine başka bir âyet okunsa bakılır: Eğer tam bir duraklama ile durduktan sonra başka âyete başlanmışsa, namaz bozulmaz. Bir namazda âyet-i kerîme tekrarlansa veya bir sûre bir rekâtta iki defa okunsa veya bir sûre iki rekâtta da okunsa bakılır: Eğer yalnız başına kılınan bu namaz bir nafile namaz ise mekruh olmaz. Fakat farz namaz ise, unutmak veya başka bir sûre bilmemek gibi bir özü bulunmadıkça mekruh olur. Birinci rekâtta "Nas" sûresi okunsa, ikinci rekâtta da bu sûrenin okunması uygun olur. Çünkü tekrar etmek, geriye dönüp okumaktan daha iyidir. Ancak hatim ile namaz kılan bir kimse, birinci rekâtta "Muavvizeteyn" sûrelerini okumuş ise, ikinci rekâtta Fatiha'dan sonra Bakara sûresinden bir mikdar okur. İkinci rekâtta, birinci rekâtta okunan sûrenin üstündeki sûreyi okumak mekruhtur. Kasden yapılmazsa mekruh olmaz. Bununla beraber okunmaya başlanmış ise terk edilmemelidir. Bunun nafile namazlarda mekruh olmayacağını söyleyenler de vardır. Sırasıyla Kuran sureleri: 2.Bakara 3.Âl-i İmrân 4.Nisâ 5.Mâide 6.En'am 7.Âraf 8.Enfâl 9.Tevbe 10.Yûnus 11.Hûd 12.Yûsuf 13.Râd 14.İbrahim 15.Hicr 16.Nahl 17.İsrâ 18.Kehf 19.Meryem 20.Tâ-hâ 21.Enbiyâ 22.Hacc 23.Mü'minûn 24.Nûr 25.Furkân 26.Şuarâ 27.Neml 28.Kasas 29.Ankebût 30.Rûm 31.Lokman 32.Secde 33.Ahzâb 34.Sebe 35.Fâtır 36.Yâsîn 37.Sâffat 38.Sâd 39.Zümer 40.Mü'min 41.Fussilet 42.Şûrâ 43.Zuhruf 44.Duhân 45.Câsiye 46.Ahkaf 47.Muhammed 48.Fetih 49.Hucurat 50.Kaf 51.Zâriyât 52.Tûr 53.Necm 54.Kamer 55.Rahmân 56.Vâkıa 57.Hadîd 58.Mücâdele 59.Haşr 60.Mümtahine 61.Saff 62.Cum'a 63.Münâfikûn 64.Teğabûn 65.Talâk 66.Tahrîm 67.Mülk 68.Kalem 69.Hâkka 70.Meâric 71.Nûh 72.Cin 73.Müzzemmil 74.Müddessir 75.Kıyâmet 76.İnsân 77.Mürselât 78.Nebe 79.Nâziât 80.Abese 81.Tekvir 82.İnfitâr 83.Mutaffifîn 84.İnşikak 85.Burûc 86.Târık 87.A'lâ 88.Ğâşiye 89.Fecr 90.Beled 91.Şems 92.Leyl 93.Duhâ 94.İnşirâh 95.Tîn 96.Alak 97.Kadir 98.Beyyine 99.Zilzâl 100.Adiyât 101.Kâri 102.Tekâsür 103.Asr 104.Hümeze 105.Fil 106.Kureyş 107.Mâun 108.Kevser 109.Kâfirûn 110.Nasr 111.Leheb 112.İhlâs 113.Felak 114.Nâs -------------------- Kaynaklar : mumince com Sorularla İslamiyet mumsema org |